Mission


If you avoid the major sins that you are forbidden/5:81/3:28/ 9:16-24/6:112/35:6 against, then We will cancel your existing sins and admit you to a generous/58:22 entrance (4:31)
  1. Step 1: Manusia (Pengasingan ت , taubat)

    • What defines you?

      Perjuangan menjadi "manusia". Syarat tidak lengkap jika campuraduk ideologi lain atau politikal.
    • Orang-orang yang beriman ("I AM HUMAN!", "kenal diri") dan tidak mencampur adukkan iman (benar, bukti) mereka dengan kezaliman (syirik/12:108/politikal), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk. (6:82)

    • Wahai orang-orang yang beriman! Jagalah sahaja diri kamu. Orang-orang yang sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri telah mendapat hidayah petunjuk. Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Ia akan menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah lakukan. (5:105) Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu (66:6) Orang beriman (ideologi "manusia") itu bersaudara (49:10)

    • Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (kebenaran, bukti) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan untuk hari esok. Dan Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan Allah (kebenaran, bukti), lalu Allah menjadikan mereka melupakan diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik – derhaka. (59:18-19)

    • Sekiranya mereka beriman kepada Allah dan kepada Nabi serta apa yang diturunkan kepadanya, nescaya mereka tidak menjadikan orang-orang sebagai teman rapat, akan tetapi kebanyakan dari mereka adalah orang-orang fasik. (5:81) WHAT DEFINES YOU?

    • Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan yang demikian maka tiadalah ia dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka. Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya. Dan kepada Allah jualah tempat kembali. (3:28)

    • Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang Allah dan RasulNya (Sunnatullah, Deen al-Fitrah), sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong Allah itu ialah orang-orang yang berjaya. (58:22)

      Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan kejahatan/5:81/3:28/58:22/9:16-24/6:112, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: “Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini,” (sedang taubatnya itu sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang-orang yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (4:17-18)

    • Rumi — 'I searched for God and found only myself. I searched for myself and found only God.'

  2. Step 2: Jihad dan berani (Pematuhan س , safa)

    • There is no god higher then Truth. Justeru berjuang menjadi berani melalui "pembuktian" kebenaran. Syarat tidak lengkap jika takut, ragu-ragu, tidak tetap pendirian atau berkeadaan “muzabzab” 4:143-146, 58:14-19.

    • The only Deen in the sight of Allah (Sunnatullah, 3:83) is SURRENDER (3:19)

      Lao Tzu — 'Those who flow as life flows know they need no other force.'

      Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya untuk menerima Islam/Surrender; dan sesiapa yang Allah (Sunnatullah) kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman. (6:125)

    • DEFINISI JALAN YANG LURUS
      Nabi Hud menjawab: “Sesungguhnya aku menyeru Allah (kebenaran, bebanan pembuktian) menjadi saksi tentang kebenaranku, dan kamu juga saksikanlah bahawa aku bersih dari dosa perbuatan syirik/12:108 kamu - menyembah yang lain dari Allah. Maka rancangkanlah tipu helah kamu semua terhadapku, kemudian jalankan terus, janganlah kamu beri tempoh kepadaku mempertahankan diri kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus. (11:54-56) Allah berfirman: “Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap Aku memeliharanya. Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan/6:125 mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat/4:143-146/58:14-19/63/GAGAL STEP 1.” (15:41-42)

    • Sesungguhnya benda-benda yang kamu seru selain Allah adalah makhluk-makhluk seperti kamu. Oleh itu, (cubalah) menyerunya supaya benda-benda itu dapat memperkenankan permohonan kamu, kalau betul kamu orang-orang yang benar. Adakah benda-benda itu mempunyai kaki yang mereka dapat berjalan dengannya, atau adakah mereka mempunyai tangan yang mereka dapat memegang dengannya, atau adakah mereka mempunyai mata yang mereka dapat melihat dengannya, atau adakah mereka mempunyai telinga yang mereka dapat mendengar dengannya? Katakanlah: “Panggilah benda-benda yang kamu jadikan sekutu Allah, kemudian kamu semua jalankan tipu daya terhadapku, serta jangan pula kamu bertangguh lagi. Sesungguhnya pelindungku ialah Allah yang telah menurunkan kitab (Al-Quran), dan Dia lah jua yang menolong dan memelihara orang-orang yang berbuat kebaikan” Dan benda-benda yang kamu sembah selain Allah, tidak akan dapat menolong kamu, bahkan tidak dapat menolong dirinya sendiri. (7:194-197)

    • Dan sesungguhnya engkau adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus, iaitu jalan Allah/Sunnatullah yang memiliki dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. (42:52-53) Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan – (mu) – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandangan (mu) berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia). (67:3-4)

    • No one disputes Allah´s Signs ["Our signs on the horizons and in themselves 41:53"] except those who are kafir. (40:4)

  3. Step 3: Benar



  4. Step 4: Sabar



0 Comments:

Post a Comment